Tudomány az illatmarketing mögött
Ha sétáltál már át plázán, vagy léptél be bármilyen illatfelhőben úszó üzletbe, akkor legalább egyszer érezted mire képes az illatmarketing a gyakorlatban.
Az illatmarketing elsöprő hatékonysága mögött nem egy ősi varázslat, hanem az illattudomány áll, amely az agy illatokra adott reakciójára, illetve az ezt kutató tanulmányokra épül. A BUDAfresh szolgáltatásai is ezekre, valamint saját ügyfeleink független kutatási eredményeire épülnek.
Lássuk az illattudomány legfontosabb kutatási eredményeit!
„Az összes érzékszerv közül a szaglás a legmeggyőzőbb.” Martin Lindstrom
Ezt nemcsak az illatmarketing egyik alapművének, a Márkaérzéknek szerzője látta így, aki számos kutatást végzett az illattudomány területén. Richard Axel és Linda Buck is hasonló következtetésre jutott 1991-ben. Kutatásuk megmutatta, hogy az illatokat 1000 receptoron keresztül érzékeljük. Összehasonlításképpen: a színek megkülönböztetésére az agy csupán 3 receptort használ.
Érzelmi alapon döntünk.
Ezt az Iowa College of Medicine Egyetem Neurológiai Tanszékének kutatói is megfigyelték. Amikor ugyanis kutatásuk résztvevőinek vásárlási döntést kellett hoznia, az erős érzelmi kapcsolat befolyásolta kitől vásároltak.
Az illat hatással van az érzelmi állapotunkra.
Az illatok képesek arra, hogy tudat alatt érzelmi kötődést hozzanak létre. Ez amiatt lehetséges, mert a szaglás az agy érzelmekért és emlékekért felelős részében, az amigdalában és hippocampusban található.
Erősebb vásárlói kötődés = szerethetőbb márka
Ugyanis az érzelmileg kötődő vásárlók 52%-kal nagyobb értéket jelentenek egy márka számára, mint azok, akik “csak” elégedettek. (Harvard Business Review)
Mit jelentenek ezek az eredmények a vállalkozások számára?
Azt, ha az orrukon keresztül fogják meg vásárlóikat, képesek befolyásolni a döntéseiket. Egy érzelmileg kötődő vásárló gyakrabban látogat el az üzletbe, és többet is vásárol. Így, a megfelelően kiválasztott illat segítségével, növelhetik a bevételt.
Mit tud az illat?
Felidézhetővé teszi a márkát
Az illat hatására a vásárlók könnyebben ismerik és idézik fel az ismert és ismeretlen márkákat. (Az amerikai Rutgers Egyetem két tanulmánya alapján.) A Yonsei Egyetem kutatóinak munkája pedig rámutatott, hogy amennyiben foglalkozunk a vásárlói érzelmekkel, ügyfeleink márkatudatossága nő és a márkához való hozzáállásuk is pozitív irányba változik.
Megfelelő illat + márka = pozitív benyomás
Ezt támasztja alá a kanadai Concordia Egyetem egyik egyetemi szakdolgozatához végzett szállodai terepgyakorlat kutatási eredménye. A szálloda identitásához illeszkedő illat kedvezőbb asszociációkat idéz elő a vendégekben. A kutatásban résztvevő vendégek kényelemről és tisztaságról számoltak be, ráadásul (bevallásuk szerint) nagyobb lelkesedéssel terjesztették a szálloda hírét is.
Tovább tartja a vásárlókat az üzletben.
Az illat hatására javult a vásárlók termék- és üzletfelfogása, valamint többet is költöttek. Pedig a megkérdezett vásárlók csupán kevesebb mint 10%-a volt tudatában annak, hogy a kísérlet során illatot használnak. (Iowa State University kutatása alapján)
Szeretnél jobban elmélyülni a témában? Akkor böngéssz a blogunkon, ahol időről-időre egyre több illatmarketinggel kapcsolatos cikket találsz.
Kíváncsi vagy, vajon a te vállalkozásodból mit lehet kihozni az illatmarketing segítségével? Gyere el egy teljesen díjmentes konzultációra és kiderül!